Followers

Wednesday, September 28, 2016

BAYANG-BAYANG !!!

Assalammualaikum rakan2 pembaca yang di hormati sekelian... Hari ni aku masih berkelapangan untuk menulis di blog aku.. Mungkin masih ramai yang belum mengikuti tulisan aku sebelum2 ini... Semuanya kerana aku sibuk dengan urusan seharian aku dan tidak dapat terlalu fokus dalam penulisan... Namun Alhamdulillah ... aku telah kembali mendapat peluang untuk menulis dan mengupdate blog aku ni ... 

Hari ni aku nak cerita pasal "BAYANG-BAYANG"... so aku rasa ramai kawan2 yang tau akan BAYANG2 tu apa... BAYANG2 ni kalau ikut dari ape yang aku belajar di sekolah dulu adalah "apabila kita berdiri mengadap cahaya maka akan terpacul sesuatu yang menyerupai kita di sebalik badan kita yang bewarna hitam" ... itu fahaman aku lah dari segi yang aku belajar... atau pun bila kita letak sesuatu objek so akan jadi benda yang sama.... BAYANG2 ni kadang2 juga boleh menjadi musuh kepada kita apabila kita takut melihat bayang kita sendiri... ( tak tau lah pulak kalau ada yg tengok bayang ni tak leh tido malam ) .... Tapi benda ni macam betul2 berlaku lah pulak... Berlaku pada seorang tua yang terlalu takut dengan bayang die sendiri... Sampaikan ape yang die buat hari ni semua tak kena... Sebab ape sebab dia takut dengan bayang2 dia sendiri... Sampaikan kehidupan dia berubah.... Apa yang dia buat serba tak kena.... 

Macam ni lah pesanan aku sebagai anak muda kepada orang tua ni... Banyakkanlah duduk di Masjid dan baca AL-Quran... Supaya bayang2 sendiri tadi tak lah selalu ikut dia... ni sampaikan nak tido malam pun bayang2 ni masih ikut walhal lampu semua dah tutup kot... Kadang2 kite kene pikir jugak ... kenape kita takut dengan bayang2 sendiri.... Mungkin kita ada kesilapan yang secara sengaja kita lakukan terhadap orang lain... Hasilnya apa yang orang buat kita akan rasa dia nak kenakan kita... 

So rakan2 pembaca ku sekelian Dalam hidup kita ni tak perlulah kita nak mencari salah orang ... Kadang2 salah diri sendiri kita tak nampak ... dan satu lagi Andai kita tak buruk sangka dengan orang pasti bayang2 kita tak akan menakutkan kita.... so nasihat aku kepada orang tua ni... sudah2lah... hang tu bukan lah warak sangat... hang banyak sangat tipu orang.... cerita2 hang pun kadang2 tak betui... hang pun dengaq cerita2 orang yang tak betoi... sebab tu lah hang takut dengan "BAYANG-BAYANG" hang sendiri... 

MUSLIM YANG BAIK
Dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a : Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw, “Orang Islam yang bagaimanakah yang paling baik?” Jawab Rasulullah saw, “Ialah orang-orang yang menjaga orang-orang Islam lainnya dari bencana lidah dan perbuatannya”.


Dari Abu Hurairah r.a dan dari Abu Syuraikh Al-Khuza’iy r.a : Rasulullah saw bersabda, “Siapa yang iman dengan Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berbuat baik kepada tetangganya. Siapa yang iman dengan Allah dan hari kiamat, hendaklah dia memuliakan tetamunya, dan siapa yang iman dengan Allah dan hari kiamat, hendaklah dia berkata yang baik atau diam.”



TANDA-TANDA ORANG MUNAFIK 
Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Tanda-tanda munafik itu ada tiga,
(1) Apabila berbicara dia dusta 
(2) Apabila berjanji dia mungkir
(3) Apabila dipercayai, dia khianat

Selamat membaca buat semua teman2 ku... insyallah jumpa lagi .... 


No comments: